Den naruby
Den, kdy je vše jinak...
A znovu je tu Den naruby. Proč zrovna v tomto období, snad někteří žáci už vědí. 28. března slavíme totiž každoročně výročí narození Jana Ámose Komenského, jehož, jak je všeobecně známo, považujeme za jednu z celosvětově významných osobností českého původu. Komenský byl nejen učitelem, ale též pedagogickým teoretikem a filozofem, který ve své době přišel s převratnými názory nejen na to, jak má probíhat vzdělávání.
Naši žáci si každoročně během Dne naruby mají možnost vyzkoušet, zda by obstáli v roli učitele. Z postřehů a názorů některých žáků si můžeme udělat obrázek, jak tento den prožili a vnímali:
- „Pěkné připravené hodiny Čj, Vv. Děti pěkně a se zájmem pracovaly. Škoda,že na 4. h. nikdo nepřišel, nevím, kde se stala chyba.“ (p. učitelka 1. B)
- „Učení ve 3. B by bylo fajn, kdyby tolik neřvali.“ (Václavíková, 4. A)
- „Na Den naruby se vždy moc těším a letos jsem si vyzkoušela těžkou práci učitele. Učila jsem 2. A na angličtinu a musím říct, že mě velmi mile překvapili. Celou dobu byli hodní a skvěle pracovali.“ ( Divišová, 4. A)
- „Dneska se mi líbila pouze první část hodiny Čj, jinak jsem se nudil.“ (6. A)
- „První hodina byla dobrá, holky si to připravily, ale 3. hodina, angličtina, nebyla dobrá.“ (6. A)
- „Den naruby se mi líbil, protože jsem učila tři hodiny po sobě, moc se mi to líbilo. Těším se na příští rok.“ (6. A)
- „Je to nanic, ale mohlo by zůstat zkrácené vyučování.“ (6. A)
- Z pohledu žáka-učitele: „Učili jsme v naší třídě matematiku a fyziku. Naše třída nerespektuje učitele a je drzá. Jinak se tam učí dobře. Jen kdyby nebyli tak pomalí. Naše třída nás vidí jako trapáky a nerespektuje nás.“ (8. A)
- „Dneska se mi nejvíce líbila fyzika, jak Petr učil a kontroloval, jestli máme všechno napsané. Hrozná byla podle mě matika, skoro vůbec neučili, ale hry byly super. Den se mi líbil na 80% a na 20% nelíbil, doufám, že to příští rok bude lepší.“ (8. A)
- „Na Den naruby jsme učili ruský jazyk. Na začátku hodiny neměli žáci respekt, vyrušovali, ale potom se zklidnili. Z pozice žáka si myslím, že učitelé to s námi nemají lehké. Nedivíme se, že musí stále křičet, když pořád zlobí a vyrušují.“ (8. A)
- „Učila jsem v 2. A matematiku, úplně jsem byla vedle z toho, jak jsou šikovní a hodní. Strašně se mi učení líbilo. Když jsme přišli do třídy, tak mě všichni objali a to bylo božíííí.“ (9. A)
- „I přes to, že jsem nikoho neučila, tak se mi Den naruby moc líbil. Hlavně proto, že jsme se neučili a končili jsme dřív.“ (9. A)
- „Den naruby je den, kdy se učitelé stávají žáky a žáci si zkoušejí, jaké to je, být učitelem. Já jsem byla učitelkou hned první hodinu. Se mnou tam šla moje „kolegyně“ Naťa. Učily jsme 1. třídu matematiku. Připravily jsme si pro ně prezentaci s různými úkoly. Během hodiny mohli získat odměnu v podobě bonbonu. Na konci získali tři nejaktivnější žáci balíček bonbonků. Navštívily nás „žákyně“ z 1. třídy. Byly to učitelky z 2. stupně a byly převlečené za malé holky. Vyfotily jsme pár fotek, ukončily hodinu a spokojené jsme odešly. Bylo super vyzkoušet si práci učitelky.“ (Šebestová, 9. A)
- „Učilo se mi dobře, učili jsme s Danem Nogou 2. B první hodinu tělocvik. Žáci z 2. B nás překvapili svou aktivitou a byli jsme rádi, že je hodina baví.“ (9.A)
- „Den naruby pro mě znamená, končíme dřív!“ (9. A)
- „S mojí kamarádkou Sylvou jsme učily 2. B. Ty malé děti byla úplná zlatíčka. Ani se moc nebavili, pomáhali nám, snažili se. Počítání asi není jejich silná stránka, ale hry na počítači, za ty by se poprali. Dokonce i ten pracovní list, který jsme si připravily, vyplnili, i když se některým nechtělo a měli připomínky, zvládli to. (Tereza Míčková, 9. A)